Reklamační řád čistírny a prádelny
Provozovatel: Andrea Štíbrová, Baranova 1874/2, Žižkov, 130 00 Praha 3, IČ: 06585281
Reklamační řád vychází ze zásad Občanského zákoníku, včetně § 2594 zákona č. 89/2012 Sb. a znění platných předpisů a úprav OZ. Při zpracování byla také využita některá zásadní soudní rozhodnutí a doporučení soudních znalců v dané oblasti, právníky v Občansko-právních vztahů, aby nedošlo k odlišným výkladům v některých platných ustanovení Občanského zákoníku.
Je závazný jak pro zhotovitele, tak objednatele díla. který má před podáním objednávky možnost s jeho zněním seznámit.
VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ
1.
Vztahy mezi objednatelem a zhotovitelem se řídí občanským zákoníkem platným pro období, kdy byla uzavřena smlouva o dílo v daném případě o úpravě věci. Smlouvou o dílo se také rozumí vystavení písemného potvrzení, pokladního dokladu vystaveného na příjmu zakázky zhotovitelem.
2.
Čištění, praní a žehlení, jsou považovány za úpravu věci. Úprava věci nezahrnuje repasování použité věci na novou a nepoužitou, opravu poškozené věci, obnovení opotřebení použitých oděvů, poškozeného materiálu a ostatních součástí oděvů apod.
3.
Vady zjevné. Zhotovitel na příjmu zakázky provede běžné ohledání svěřené věci a v souladu s Obč. zákoníkem upozorní objednatele na zjevné vady věci. Vady zjevné jsou takové vady, které lze běžnou pozorností , bez laboratorního šetření objevit (např. díry, rozpárané švy, odřené části věci, skvrny, fleky, přešpiněné, opotřebené, apod.)
Není-li na dokladu-smlouvě nic uvedeno, nebo písemným dodatkem o odpovědnosti, má se za to, že na přejímané věci se zjevná závada nemusela vyskytovat. Vady zaviněné výrobcem oděvu musí potvrdit nestranný znalec z oboru oděvů a textilu.
4.
Vady skryté. Skryté vady jsou takové vady, které nelze běžnou pozorností při ohledání věci na příjmu objevit a není v silách ani odborného pracovníka bez využití časově a odborně náročného posouzení (laboratorní zařízení) na takové vady, nevhodnost úpravy (čištění-praní) nebo poškození věci objednatele upozornit, nebo odmítnout úpravu věci. Za skryté vady ze strany výrobce a prodejce, se považuje nestálobarevnost, nadměrná srážlivost, podlepení materiálu nevyhovujícím materiálem, nevyhovující odolnost knoflíků, nebo zdobících prvků, zdrhovadel vůči čistícímu mediu. Skryté vady jsou také ty, na které výrobce věci zhotovitele povinným značením k údržbě neupozornil a přikázané úpravy předepsané výrobcem formou symbolu ošetřování všitého do výrobku a neodpovídají dané skutečnosti. Za takové vady nemůže zhotovitel ručit.
ODPOVĚDNOST ZA VADY ÚPRAVY VĚCI
1.
Zhotovitel odpovídá za vady způsobené provedenou úpravou při převzetí věci objednatelem. Zhotovitel odpovídá také za vady a poškození věci, které zapříčinil, přesto že ho na nevhodnost údržby výrobce značením upozornil a doporučil značením jinou údržbu věci, než zhotovitel použil.
2.
Trvá-li objednatel služby, přes upozornění zhotovitele na možné vady a nevhodnost úpravy věci a možnost jejího poškození, na svých požadavcích a nevyužije práva na neuzavření, nebo odstoupení od smlouvy o dílo, zhotovitel úpravu věci provede a to na základě písemně sjednaných podmínek, kdy má právo objednatel se sám rozhodnout, jak bude naloženo s jeho vlastnictvím a majetkem. V tomto případě zhotovitel neodpovídá za vady ani škody, které v důsledku písemné dohody o provedení úpravy věci objednateli vznikly a nelze přiznat náhradu způsobené škody.
PŘEVZETÍ VĚCI ZHOTOVITELEM
1.
Zhotovitel je povinen vydat objednateli písemné potvrzení o uzavření smlouvy o dílo ve formě pokladního dokladu. Potvrzení musí obsahovat označení věci a neměnitelnou smluvní cenu za provedení služby úpravy věci. U druhu a rozsahu provedené služby se má zato, že z uvedené živnosti vyplývá rozsah služeb, za kterou je cena požadována a je uvedena na příjmovém dokladu.
2.
Podmínky a cena úpravy věci se vztahují pouze na objednávku nebo věci uvedené v tomto vystaveném účetní dokladu. Doklad může být vystaven pod pojmem „různé“ pokud věc není uvedena v platném seznamu ceníku služeb a smluvní strany se na tom vzájemně dohodly, včetně platné a neměnitelné tržní ceně uvedené na pokladním dokladu.
PŘEVZETÍ UPRAVENÉ VĚCI OBJEDNATELEM
1.
Objednatel je povinen vyzvednout si upravenou věc nejpozději do jednoho měsíce od uplynutí doby, kdy úprava věci měla být provedena. Nevyzvedne-li si objednatel upravenou věc ve lhůtě do 6 měsíců ode dne, kdy si jí měl vyzvednout, má zhotovitel právo svěřenou věc přemístit a uskladnit na jiné místo, po 1 roce od nevyzvednutí jí případně prodat za zůstatkovou hodnotu a tím vyrovnat dluh za případně neuhrazenou částku za úpravu věci čištěním a praním.
2.
Pokud objednatel ztratí, nebo nemá doklad o smlouvě o dílo, je povinen prokázat vlastnictví k svěřené věci osobním platným dokladem a popisem svěřené věci v protokolu. V případě, že vzniknou pochybnosti o vlastnictví k věci, může zhotovitel ověřit vlastnictví jinak, podle svého uvážení k ochraně práv a vlastnictví pro případ jiného objednatele služby-vlastníka věci.
REKLAMACE VAD
1.
Objednatel uplatňuje svůj nárok z odpovědnosti za vady formou reklamace. Právo objektivně uplatňovat reklamaci má pouze účastník smlouvy o dílo objednané služby přítomný na příjmu. Reklamace je objednatelem uplatněna vytknutím vady, popsáním projevu vady a uplatněním nároku vyplývajícího z odpovědnosti za tuto vadu. Požadavek na vyřízení reklamace musí být úměrný stupni poškození, vady, nedostatku služby. Objednatel nemůže uplatňovat v reklamaci nároky na odpovědnost za vady, které nevznikly vinou zhotovitele, nebo následkem jeho činnosti.
2.
Zhotovitel je povinen vždy umožnit objednateli sepsání reklamace a vydat objednateli potvrzení o tom, kdy právo uplatnil, jakož i o provedení opravy a o době jejího trvání, popřípadě do 30 dnů informovat objednatele o způsobu jak bude reklamace vyřízena, pokud se nedohodnou písemnou formou na jiném termínu a nebo jiném způsobu jejího vyřízení.
3.
Vady zjevné (neodstraněné nečistoty, skvrny, poškození věci, díry, rozpárané švy, znečištění na exponovaných místech) je nutné reklamovat při převzetí věci u zhotovitele. Také ostatní vady je nutné reklamovat okamžitě při převzetí, jinak nárok na reklamaci nemusí zhotovitel uznat za oprávněný. Nemusí uznat reklamaci u věci kterou objednatel nevyzvedl u zhotovitele včas.
4.
K uplatnění nároku na finanční náhradu znehodnocené nebo poškozené věci je nutné se zhotovitelem sepsat Reklamační protokol, uvést adresu a PSČ objednatele, uvést vytýkané vady věci, pořizovací nákupní cenu výrobku, stáří výrobku, doložit nákupní, pořizovací doklad od věci v reklamaci. V případě ztráty pořizovacího dokladu, doložit Čestné prohlášení o skutečné pořizovací ceně výrobku. Předat zhotoviteli Pokladní doklad čistírny vystavený ke konkrétní zakázce v reklamaci. Předat zhotoviteli poškozený výrobek jako předmět reklamace k případnému posouzení stupně poškození a posouzení oprávněnosti nároku na uplatnění nároku na náhradu škody za poškozenou věc.
NÁROKY Z ODPOVĚDNOSTI ZA VADY
1.
Jde-li o vady odstranitelné má objednatel právo na bezplatné odstranění vady, a to ve vzájemně dohodnuté lhůtě se zhotovitelem.
2.
Nelze-li vadu odstranit, nebo neodstraní-li vadu zhotovitel v dohodnuté lhůtě, má objednatel právo na zrušení smlouvy. Podle Obč. zákoníku v případě neodstranitelné vady, poškození věci ze strany zhotovitele, má objednatel právo na uplatnění požadavku na finanční náhradu stávající hodnoty svěřené věci na příjmu zakázky, pokud se nedohodnou na jiné kompenzaci za znehodnocení věci. Při reklamaci se vždy zohledňuje amortizace a opotřebení věci.
ODPOVĚDNOST ZA ŠKODU
1.
Zhotovitel odpovídá za škodu kterou evidentně sám způsobil, ztrátou nebo zničením věci, kterou převzal od objednatele a provedl úpravu věci. Zhotovitel odpovídá také za vady věci, na které na příjmu zakázky včas neupozornil a nemůže prokázat, že vznikly na základě skrytých vad a nebo před převzetím věci od objednatele k úpravě věci.
2.
Škodu hradí zhotovitel v penězích převodem na účet poškozeného, nedohodnou-li se obě strany na jiném způsobu náhrady škody.
3.
Podle občanského zákoníku při určení výše škody věci, se vždy vychází z ceny v době poškození, nikoliv z ceny pořizovací, s ohledem na amortizaci věci.
4.
Objednatel je povinen při uplatňování reklamace a náhrady škody uvádět potřebné údaje o věci a její ceně objektivně a podle skutečnosti a nebránit řádnému vyřízení reklamace. Nepravdivé údaje o stáří věci, její ceně a rozsahu poškození za účelem obohacení na úkor zhotovitele v reklamačním řízení můžou být důvodem k neuznání a zamítnutí reklamace. U nadstandardních částek k podaní trestního oznámení.
5.
Podle občanského zákoníku, byla-li škoda způsobena také zaviněním poškozeného objednatele, nese škodu poškozený objednatel poměrným dílem, byla-li škoda způsobena výlučně jeho zaviněním, nese jí sám. Odpovědnosti se zprostí ten, kdo prokáže, že škodu nezavinil.
6.
Odpovědnosti za škodu se zhotovitel zprostí prokáže-li, že škoda byla způsobena neodvratitelnou událostí nemající původ v provozu a následkem jeho provozní činnosti. Odpovědnosti za škodu se zhotovitel zprostí pokud písemně upozornil na příjmovém dokladu na vady a poškození výrobku, které vznikly již před převzetím věci ke zhotovení díla a nemohly tím vzniknout následkem jeho provozní činnosti. V souladu se zněním § 2594 Obč. Zák., trvá-li objednatel na provedení díla i přes upozornění zhotovitele na nevhodnost provedení díla čištěním a objednatel přesto trvá na provedení díla nemá objednatel právo na uplatnění reklamace.
Reklamační řád nabyl platnost 1. 1. 2025
PROVOZOVNA ČISTÍRNY JE ON-LINE MONITOROVÁNA
KAŽDÝ ZÁKAZNÍK JE POVINEN SI SVÉ VĚCI PŘEDANÉ ČISTÍRNOU ŘÁDNĚ ZKONTROLOVAT
ČISTÍRNA NERUČÍ ZA STAV A POŠKOZENÍ KNOFLÍKŮ, ZIPŮ, KORÁLKŮ, BIŽUTERIE, OZDOB
Chcete se zeptat?
Kontaktujte nás způsobem, který vám nejlépe vyhovuje. Pošlete e-mail, zavolejte nebo vyplňte a odešlete kontaktní formulář.
